Grote SEO project – het vervolg

Online reputatie management

Zoals ik in november al eerder beschreef, werk ik al enige tijd aan mijn online reputatie. Zonder weer te herhalen wat ik eerder schreef zit ik sinds het faillissement van The Ticket Enterprise met enige slechte resultaten in de top 30 van de Google resultaten als je mijn naam zoekt. Nu er weer twee maanden verstreken zijn is het tijd voor een update. Wat werkt wel en wat minder en belangrijker nog, krijg ik de slechte berichten naar onder?

Resultaten tot en met februari

In de vorige post gebruikte ik een tabel met de top 15 van de resultaten. In de tussentijd zijn er enkele interessante ontwikkelingen geweest. Om die beter te kunnen tonen heb ik de gegevens van de alle maanden in een grafiek gezet. Ik heb de gemiddelde positie per maand van de negatieve berichten en die van de beïnvloedbare positieve berichten in de tijd uitgezet. De trends zijn daarin goed te zien.

Ontwikkelingen

De allereerste en meest belangrijke conclusie is dat er beweging zit in de positie van Geenstijl. In december en januari hadden mijn blog, Linkedin-profiel en Twitter account de topposities. Even belangrijk is te zien dat in februari de resultaten weer minder zijn. Dit kan ik wel verklaren:

  • In januari en februari heb ik relatief weinig tijd gehad/besteed aan mijn profielen en blog. Dit zie je dus goed terug in iets teruglopende successen.
  • In januari en februari ben ik op een aantal gesprekken geweest bij recruiters, bedrijven en klanten. Deze hebben mij gegoogled en een aantal van de slechte berichten gelezen. Dit geeft in Google dus weer waarde aan die resultaten en dus een hogere ranking.

Conclusies

Niet alle social media accounts of online publicaties werken even goed als andere. En natuurlijk is dit project nooit afgelopen. Toch kan ik nu al enkele voorlopige conclusies trekken.

Wat werkt nou wel?

De meest indrukwekkende resultaten voor reputatiemanagement is toch wel een eigen site. Als je dit combineert met een zéér Google vriendelijk CMS als WordPress dan heb je een winner. In de top 30 staat nu een aantal sites met pagina’s van mij en over mij. Mijn eigen blog, de teampagina van Lire La Suite over mij, de blogs van mijn vrouw Chantal en ook de teampagina van een nieuwe venture die ik gestart ben komen nu in de top 30. Daarnaast de meest gebruikte social media kanalen: LinkedIn en Twitter en in iets mindere mate Facebook. Ook enkele outsiders verassen. Met name het opkomende about.me scoort steeds beter en het Nederlandse Schoolbank.

En wat werkt niet?

Ik heb 5 maanden geleden een heleboel social media accounts ingezet. Een flink aantal heeft nauwelijks iets gedaan. Dit kan ook komen door het feit dat ikzelf niet veel content heb voor die netwerken. Denk hierbij met name aan Flickr en MySpace. Maar ook een persoonlijke favoriet Last.fm doet niet veel voor mijn online reputatie.

Hoe nu verder?

Eerder gaf ik al aan dat dit project eigenlijk nooit stopt. Voor mijzelf heb ik als persoonlijk doel gesteld om met meer regelmaat te publiceren. De komende 8 weken wil ik een aantal publicaties op LinkedIn plaatsen, deels vanuit commercieel perspectief voor GOSELLUS, maar ook om het merk Jasper van Eijck verder te laden. En via dit medium zal ik alle geïnteresseerden regelmatig bijpraten over online reputatie management.

Heb jij zelf nog tips of ideeen, of heb je vragen over wat wel en niet werkt? Neem contact met me op of reageer hier.

(21 Posts)

Online marketing, ondernemer, echtgenoot, vader.

One thought on “Grote SEO project – het vervolg

  1. Pingback: Achtervolgd op Google: wat kun je eraan doen? | Frans OremusFrans Oremus

Reageer

Your email address will not be published. Required fields are marked *