Disruptors: kans of bedreiging?

Economische disruptors

Wat gebeurt er als een ander jouw klant centraal zet?

Ik kwam deze week een leuke stelling tegen die de grootste spelers van tegenwoordig kort en bondig omschreef. En dan met name hun omgekeerde business model. Het rijtje ziet er ongeveer zo uit:

  • Het grootste taxibedrijf ter wereld bezit geen taxi’s… (UBER)
  • De grootste verhuurders van accommodaties bezitten geen onroerend goed (Booking.com/AirBnB)
  • De waardevolste retailer ter wereld heeft geen (eigen) voorraad (Alibaba)
  • Het populairste contentbedrijf ter wereld maakt zelf geen content (Facebook)
  • De grootste verkopers van software maken zelf (bijna) geen apps (Google/Apple)
  • De grootste online maaltijdverkoper van Nederland heeft zelf geen keuken (Thuisbezorgd)

De wereld van de disruptors

Wat doen zij anders? Zij produceren het eindproduct niet. Zij creëren platforms waar vraag en aanbod bij elkaar komt. ZIj denken vanuit het belang van de consument, de gebruiker. En de impact op de bestaande markten is enorm. In veel gevallen haalt het zelfs de pers. Denk aan de taxi onrust door Uber of de hotels die erachter komen dat veel particulieren ineens hun woning verhuren via AirBnB. De huidige wetten tellen niet meer of staan onder druk.

Een ander voorbeeld. In het begin van mijn carriere was ik management trainee bij Fortis en deed ik marketing bij AMEV (nu ASR). AMEV was een klassieke verzekeraar die alleen met tussenpersonen werkte. Dus producten werden gemaakt/verzonnen bij AMEV en vervolgens bij tussenpersonen uitgezet om te verkopen. En er is/was veel macht over die tussenpersonen via allerlei provisie deals. Marketing en verkoopondersteuning gebeurde centraal. Dus marketing zonder klantcontact. En dat ging stroef. Mijn conclusie toen was dat je in de toekomst een scheiding zou gaan zien tussen productie en marktplaats. AMEV was een bedrijf dat heel goed van heel veel geld nóg meer geld kon maken en de tussenpersoon was de marketingorganisatie. AMEV was niet zo goed in marketing naar eindconsumenten als de tussenpersoon. Hij had voeling met de markt. Eigenlijk was AMEV het back end systeem. En als je dat model nu vergelijkt met de huidige disruptors is de analogie duidelijk.

The next big thing

Is er dan geen toekomst voor de producenten? Natuurlijk wel! Het is een één-tweetje. De uitdaging ligt erin dat je moet zien waar jouw kansen liggen. Is er al een centrale marktplaats? Nee? Kan je die zelf starten? Het belangrijkste is dat de eindgebruiker centraal staat. Veel bedrijven zijn dat uit het oog verloren en precies dat is de kans. Ga proactief te werk, anders wordt je ingehaald door de volgende disruptor. En hoe snel dat kan? Kijk nog eens naar de foto van New York. Op de foto zie je twee taferelen: links New York tijdens Pasen 1900 en rechts Pasen 1913. Wat is er anders? Zie jij het? Laat je antwoord achter bij de reacties. En niet stiekem lezen wat een ander heeft getypt!

(22 Posts)

Online marketing, ondernemer, echtgenoot, vader.

Reageer

Your email address will not be published. Required fields are marked *