Ethics-of-Things

ethics-of-things

Het buzzword van nu – in de online wereld – is the internet of things. Iedereen heeft de term gehoord en er zijn veel omschrijvingen mogelijk. De simpelste manier is om een voorbeeld te noemen. De slimme koelkast is er bijvoorbeeld één. De koelkast houdt bij wat er in staat, wat je verbruikt of wat over datum raakt. En de koelkast kan dan communiceren met de gebruiker, of de supermarkt. Het gaat er dus om dat er slimheid toegevoegd wordt aan apparaten. De zelfrijdende auto is ook een goed voorbeeld.

Inparkeren voor dummies

Vroeger was inparkeren iets dat mannen konden en vrouwen niet. Sinds kort kan iedereen het. De introductie van park assist maakt dat de auto zichzelf inparkeert. Dat is nog maar het begin. Zoals bekend rijdt Google al op de openbare weg van Californië met haar zelfrijdende auto. Tot nu toe was de eis van de wetgever dat er iemand op de bestuurdersstoel zat die in kon grijpen als het nodig mocht zijn. Vanaf september test Google in Texas met haar nieuwe voertuigen die geen stuur of pedalen meer heeft. Als je daar als passagier in zit geef je jezelf dus echt over aan de technologie. Omdat er geen wet is die hierin voorziet heeft Google met de gouverneur van Texas, de burgemeester en de politiechef van Austin afspraken gemaakt om uberhaupt te mogen testen.

Helemaal nieuw is zelfrijdend vervoer niet. In Capelle aan den IJssel rijdt al sinds 2005 (!) de onbemande ParkShuttle. Het grootste verschil met de nieuwe technologie is dat deze bus op een afgeschermd circuit rijdt. De busbaan is voor niets of niemand toegankelijk.

Nooit meer boetes?

De ontwikkelingen gaan nu zo snel dat het niet heel lang meer zal duren voordat de zelfrijdende auto’s ook hier gemeengoed worden. Dat een grootschalig gebruik van chauffeurloze wagens een aantal interessante bijverschijnselen kan hebben brachten een aantal andere publicaties al aan het licht. Denk aan het mislopen van 1 miljard euro aan boetes door de overheid en de gevolgen van minder schades voor de auto- en verzekeringsbranche. Eén aspect waar veel minder mensen tot nu toe over nagedacht hebben – ik zelf ook zeker niet – zijn de ethische problemen die zelfrijdende auto’s creëren.

Noodsituatie

Ik luisterde naar een interview met Jaap Henk Hoepman, Wetenschappelijk Directeur van het Privacy & Identity Lab. Hij schetste de situatie waarbij de zelfrijdende auto plotseling geconfronteerd wordt met een persoon op de weg. De computer moet dan reageren. Stel nu dat de juiste oplossing is om uit te wijken. En op het uitwijktraject loopt ook een persoon. Dan moet het algoritme dus vaststellen welk persoon het slachtoffer gaat worden. Dat is een behoorlijk ethisch vraagstuk. En helemaal om dit vast te leggen op een manier dat de auto in identieke situaties hetzelfde reageert. Tot slot voegde Hoekman nog toe wat er in het verschiet ligt als alle automerken eigen zelfrijdende auto’s gaan programmeren. Dan zou een verkoopargument kunnen worden dat “ons algortime altijd wint van de concurrent”. Beluister het interview hier (vanaf minuut 32.00).

Voor mij was het een eyeopener dat wij ons ook zullen moeten verdiepen in de “ethics-of-things”. Uiteindelijk gaat het er om – net als bij online marketing of business development – dat de gebruikers centraal staan. In dit geval is de gebruiker een breed begrip en dat omvat dus alle verkeersdeelnemers die interactie hebben met zelfrijdende auto’s. Ik ben benieuwd naar jullie mening!

(22 Posts)

Online marketing, ondernemer, echtgenoot, vader.

Reageer

Your email address will not be published. Required fields are marked *